Shën Danakti, shenjtori shqiptar në Itali
Nga Antonio Biasco
Shën Danakti është një shenjt martir me origjinë nga qyteti i Vlorës, në Shqipëri. Por, nëse në atdheun e tij duket se është e vështirë të gjenden referime të historisë së tij dhe të kultit të tij, këto të fundit zbulohen mjaft të gjalla dhe të rrënjosura në bregun tjetër të Kanalit të Otrantos, në Salento. Këtu, një vend i vogël, pak më shumë se dyqind banorë, i është dedikuar Shenjtit të Vlorës. Si një mision për t’u kryer: të jetë dëshmitar dhe rojtar i përkujtimit të Shenjtit. Emri i vendit të vogël është ai i Shenjtit, që është edhe pajtori. Në emër të Shenjtit titullohen famullia, kisha, një altar, sheshi i vendit. Më 16 janar Shenjti përkujtohet me festën vjetore si mbrojtës, e kremtuar gjithnjë me devotshmëri të madhe dhe e përsëritur në verë, të dielën e parë të gushtit, me një program më të pasur qytetar. Festa, e paraprirë nga një nëntëditësh me përgatitje, pas kremtimit të Meshës kremtore me një panegjirik mbi jetën e Shenjtit, e arrin kulmin me proçesionin e shtatores së Shën Danaktit nëpër udhët e vendit, me pjesëmarrjen e autoriteteve civile dhe fetare.
Kortezhi shoqërohet nga banda muzikore dhe përfundon me spektaklin e fishekzjarreve. Organizimi veror i festës pasurohet nga prania e dritave, me atmosferën e tyre ndriçuese dhe plot ngjyra, dhe me një spektakël muzike të lehtë që e gëzon mbrëmjen, në sheshin e vendit, deri pas mesnate. Rasti i festës sjell edhe kthimin dhe pjesëmarrjen e shumë bashkëqytetarëve emigrantë në lokalitete të ndryshme të veriut të Italisë apo jashtë shtetit. Ndër banorët e vendit është i përhapur emri Dana (Danakt), në nder të Shenjtit pajtor. Gjeografikisht, fshati Shën Dana gjendet në jug të provincës së Leçes, pika më ekstreme e Salentos, e njohur si Kapo di Leuka, ose FinibusTerrae (Fundi i Botës). Përballë, në bregun tjetër, qyteti i Vlorës!
Është një pjesë e detit që këtu bëhet akoma më e ngushtë. Dhe malet Ceraunianë, që në ditët më të bukura të erës së veriut, ngrihen lart me majat e tyre të bardha dhe të fuqishme, përtej detit blu.
San Dana (Shën Danakti) është fraksion i Komunës së Gagliano del Capo, pak më shumë se 5000 banorë, pronë e vjetër e familjes Kastrioti – Skënderbeg, i dhuruar në vitin 1489 Andronika Arianitit, vejushës së trimit Gjergj Skënderbeut, atë dhe hero i kombit shqiptar. Danakti i përkiste si lektor Kishës së Vlorës. U përpoq të shpëtojë enët e shenjta të Kishës gjatë një persekutimi të dhunshëm në një epokë jo të sigurtë, e treguar nga disa burime mes fundit të shekullit III dhe fillimeve të shekullit në vijim si periudha e persekutimeve romake. Disa grupe paganësh, banorë të fshatrave afër, ku më shumë rezistonin besimet idhujtarike, ishin shtyrë deri në qytetin e Vlorës me aksione plaçkitjeje të vendeve të shenjta dhe me persekutime kundër të të krishterëve. Danakti kërkoi strehim në një vend të sigurtë pesë milje larg nga qyteti i Vlorës, drejt detit. Pamja e Gadishullit Karaburun nga qyteti Otranto San Dana è un santo martire originario della città di Valona, in Albania Shën Danakti është një shenjt martir meorigjinë nga qyteti i Vlorës, në Shqipëri Me t’u mbërritur nga paganët, i qe kërkuar t’i flijojë perëndisë Bako, “krijues i pijes së verës”. Danakti, pa hezitim, i forcuar nga besimi i tij, e përballoi flinë e martirizimit si formën më
të lartë të dëshmisë në Krishtin. Trupi i tij qe shqyer dhe hedhur në det. Dana në Shqipëri quhet Danakt. Në Greqi Danax. Në disa lokalitete të Greqisë Shenjti është i nderuar si pajtor i lektorëve dhe i ministrantëve. Në traditën salentine, martirizimi i Shenjtit gjendet në rrethin lokal dhe i atribuohet pushtimeve saraçine të shekujve IX – X. Danakti nga Vlora, i zbritur në Salento, ka gjasë se ka zhvilluar shërbimin si diakon tek Shenjtërorja e famshme e Shenjtes Maria të Leuka-s. U përpoq t’i shmangej një sulmi të Saraçinëve dhe të mbrojë enët e shenjta të Kishës duke shkuar në drejtim të Montesardo-s, që në atë kohë ishte seli e fortifikuar. Gjatë rrugëtimit, Danakti u kap dhe u vra nga Saraçinët që të mos mohojë Krishtin.
Pranë atij vendi, në përkujtim të Shenjtit dhe të martirizimit të tij, është ngritur një fshat i vogël që akoma sot mban emrin e tij. Këtu Shenjti, përkujtohet si Shenjti i Eukaristisë, për faktin se ka flijuar vetveten që të shmangë profanimin e osteve të shuguruara. Në ikonografinë e vendit ai mban me devotshmëri enën me ostet e shuguruara.Versioni vendas i historisë së Shenjtit përpiqet kështu të shpjegojë arsyet e kultit dhe të lidhjes së fortë të komunitetit të vogël salentin me
Shenjtin e Vlorës, duke pretenduar se ai është martirizuar në këtë tokë. Në realitet, është një shenjt i qytetit të Vlorës, e që i përket Kishës së Lindjes. Prej saj, së bashku me Shqipërinë, varej edhe Salento, territor antik i Perandorisë Bizantine. Dioqezat e Salentos vareshin nga Patriarkati i Kostandinopojës. Do të kenë qenë disa komunitete me origjinë nga Epiri që e kanë sjellë këtu kultin e Shenjtit tonë. Në kohë të largëta. Kur shkëmbimet mes dy brigjeve duket sikur kanë qenë më të dendura dhe domethënëse. Kur “afërsia” mes dy popujve ka munguar, dhe kanë filluar të kenë përparësi “muret” dhe mbylljet, duke shtuar ndjenjën e shkëputjes dhe largimit nga të dyja anët, ka qenë më e vështirë të mund “të bashkëndahet” një Shenjt i përbashkët, të mund të mbahet një vetëdije për një pasuri feje dhe kulture, që shpesh herë ka bashkuar. Shën Danakti, vendi i vogël salentin, vazhdon akoma edhe sot të përfaqësojë një jehonë të largët të asaj historie antike dhe të lavdishme. Dhe, mbi të gjitha, vazhdon të konfirmohet si dëshmitar besnik dhe rojtar i devotshëm i kujtimit të Shenjtit të Vlorës. Na takon neve të rizbulojmë historinë tonë. Shën Danakti ka qenë dhe është një Shenjt i përbashkët, që mund të bashkojë pavarësisht largësive dhe dallimeve. Ai mund të përforcojë arsyet e ekumenizmit dhe të takimit. Një urë mes dy brigjeve.